De energiecrisis heeft vooral het gebruik van gas voor de verwarming van woningen fors duurder gemaakt. Dat heeft geleid tot enorm veel aandacht voor mogelijkheden om te besparen op het energieverbruik. Een bedrijf dat daarvan heeft geprofiteerd, is de maker van elektrische kussens Stoov.

De in 2014 opgerichte producent van elektrisch verwarmde kussens en dekens verdubbelde zijn omzet vorig jaar naar “35 tot 40 miljoen euro”, zegt CEO Niek Veendrick tegen Business Insider.

De oud-topman van wenskaartjesbedrijf Greetz is sinds afgelopen voorjaar directeur van Stoov. Het idee is dat oprichter Teun van Leijsen zich hierdoor meer op de ontwikkeling van de producten kan richten.

Stoov is volgens Veendrick “gezond winstgevend”, al geeft hij geen exacte cijfers. Tot dusver wist zijn bedrijf liefst 700.000 zogenoemde ‘warmtekussens’ te verkopen. Uit de meest recente cijfers die gedeponeerd zijn bij de Kamer van Koophandel, blijkt dat Stoov in 2021 een positief eigen vermogen had van zo’n 4,5 miljoen euro. In 2020 bedroeg het eigen vermogen bijna een half miljoen euro.

De omzet van Stoov verdubbelde afgelopen jaar, volgens Veendrick. Het gaat om de hoogste absolute groei tot dusver voor het bedrijf. Wel neemt de procentuele groei iets af volgens de topman, aangezien het bedrijf zijn omzetgroei in 2021 nog wist te verdrievoudigen.

Business Insider zoekt Veendrick op in zijn kantoor bij een hip ogend bedrijventerrein aan de westzijde van Utrecht. Het kantoor is voor een groot deel van hout gemaakt en overal hangen Stoov-kussens, ter decoratie. Er staat zelfs een kerstboom van Stoov-kussens.

Desalniettemin verhuist Stoov binnenkort naar het centrum van de stad, vertelt de Veendrick. Het bedrijf groeit uit zijn eigen kantoor. "Vorig jaar rond deze tijd werkten er nog acht mensen bij Stoov, inmiddels zijn dat er 35. Dat aantal zal verdubbelen in een jaar tijd."

Elektrisch kussen: besparing op gas als je verwarming lager zet

De energiecrisis heeft inmiddels geleid tot ingrijpen van de overheid, waarbij er een prijsplafond is ingesteld om de sterk gestegen gas- en stroomkosten voor burgers enigszins in te perken. Voor Stoov is de verhoogde aandacht voor besparen op energie echter positief geweest.

Veendrick presenteert de elektrische kussens als een manier om energie te besparen. Zo'n kussen verwarmt je lichaam, legt de CEO uit. Hierdoor kun je de verwarming lager zetten. "Als je de temperatuur in huis 1 graad lager zet, bespaart dat een gemiddeld huishouden 160 euro per jaar. Als je de Stoov een jaar lang oplaadt, ben je grofweg 6 tot 10 euro aan stroomkosten kwijt."

Veendrick berekent dit als volgt. Zijn bedrijf gaat uit van een gemiddeld Nederlands huishouden dat volgens het CBS uit 2,1 personen bestaat. Het gemiddeld gasverbruik op jaarbasis per woning is afgerond 1.170 kuub. Dat levert volgens Stoov jaarlijks 2.300 euro op aan leveringskosten.

Het bedrijf hanteert hiervoor een gasprijs van 1,96 euro per kuub. Maar er is dit jaar een prijsplafond van 1,45 euro per kuub gas tot een verbruik van 1.200 kuub. Op basis van het prijsplafond kom je uit op zo'n 1.700 euro aan jaarlijkse gaskosten.

Door de kachel één graad lager te zetten, bespaar je jaarlijks 7 procent aan gaskosten. Dit komt neer op een besparing van zo'n 160 euro, volgens Stoov. Op basis van het prijsplafond valt de besparing dan weer iets lager uit: 119 euro op jaarbasis.

Het warmtekussen kost volgens Stoov 30 watturen om op te laden, wat volgens Stoov neerkomt op 1,7 cent per oplaadbeurt. Wie het kussen dagelijks één keer oplaadt, betaalt volgens Stoov op jaarbasis 6,21 euro of 10,59 euro voor een model met een grote batterij.

Stoov lijkt hier overigens een stroomprijs te hanteren van zo'n 57 cent per kWh, terwijl het prijsplafond sinds januari 40 cent per kWh dicteert. Op basis van het prijsplafond kost het opladen van de Stoov 1,2 cent per keer. De kosten op jaarbasis voor een regulier model vallen daardoor bijna twee euro lager uit: 4,38 euro. Toch weer - bijna - een biertje in een, toegegeven, uitermate betaalbare kroeg.

Is elektrisch kussen duurzaam?

Het bedrijf zet zichzelf als duurzaam in de markt. "Beter voor het milieu", staat er op de website. "Duurzame verwarming", communiceerde Stoov tijdens een crowdfunding in 2020.

Hier zit wat in: per kuub gas stoot je naar schatting 1,78 kilogram CO2 uit. Door de kachel één graad lager te zetten, bespaar je zoals gezegd zo'n 7 procent aan gasverbruik. Op basis van 1.170 kuub gas, kom je daarmee uit op een jaarlijkse besparing van ongeveer 82 kuub gas. Oftewel een besparing van afgerond afgerond146 kilogram uitgestoten CO2.

Per kWh stroom komt 0,37 kg CO2 vrij. De Stoov verbruikt bij iedere oplaadbeurt 30 watturen. Laad je het product iedere dag van het jaar op, dan kom je uit op een jaarverbruik van bijna 11 kWh. Dit staat gelijk aan ruim 4 kilogram extra uitgestoten CO2. Trek je deze uitstoot af van de CO2 die je bespaarde door de kachel zachter te zetten, dan kom je uit op een jaarlijkse besparing van 142 kg CO2.

Een significante besparing, maar we tellen niet de CO2 mee die vrijkomt bij de productie en het transport van de kussens en dekens. De producten zijn deels van gerecyclede petflessen gemaakt, maar de elektronica wordt in China geproduceerd en moet naar Europa verscheept worden.

Veendrick heeft geen cijfers over wat dit in totaal aan CO2-uitstoot oplevert. Wel stelt hij dat Stoov bezig is zijn eigen ecologische voetafdruk in kaart te brengen. Het bedrijf wil een B Corp-certificaat voor duurzaam ondernemerschap verkrijgen. Openheid geven over je CO2-uitstoot is hiervoor een vereiste.

Zetten klanten verwarming écht 1 graad lager?

Een harde eis voor de duurzaamheid van het concept van Stoov is wel dat bezitters ook daadwerkelijk hun kachel een graad lager zetten. Doen ze dat niet, dan verbruiken ze met het elektrische kussen van Stoov alleen maar meer energie.

Wie online een Stoov bestelt, krijgt in het pakket geen affiche voorgeschoteld met uitleg over de bespaaropties. Daarvoor moet je eerst naar de site van het bedrijf. Je kunt dus in theorie zo'n kussen kopen, terwijl je niet op de hoogte bent van de bespaarmogelijkheden. Hoe weet de CEO zo zeker dat zijn klanten de Stoov inzetten als bespaaroptie voor energie?

Veendrick stelt geen "harde cijfers" te hebben over het bespaargedrag van klanten. "Wel hebben we merkonderzoek gedaan, waarbij we aan mensen vroegen op welke gebruiksmomenten ze aan de Stoov denken. Ze denken dan als eerste aan comfortabel op de bank hangen en daarna aan het besparen van energie."

Komende maand, zo voegt hij eraan toe, lanceert Stoov een tv-commercial over energie besparen. Ook geeft Stoov via sociale media advies over energie besparen.

Als duurzaamheid je missie is, kun je dan niet beter warme dekens met schapenwol promoten? Dan kun je de kachel ook zachter zetten, terwijl je geen stroom verbruikt. Volgens Veendrick geven die minder warmte, waardoor de thermostaat toch weer hoger moet.

"De Stoov maakt gebruik van infraroodwarmte, wat iets doet met de bloedcirculatie van je lichaam." Het draait volgens de directeur ook om comfort, "want zet je de thermostaat écht lager als je een deken van schapenwol hebt? Zo'n warmtekussen kun je op de bank leggen, terwijl niet iedereen thuis in een wollen deken zal willen liggen."

Stoov groeit snelst in Duitsland

Hoe het ook zij, Stoov lijkt het zakelijk gezien voor de wind te gaan. Internationaal zelfs, want Nederland is al niet eens meer de grootste markt voor het bedrijf. Iets meer dan de helft van de omzet komt inmiddels uit Duitsland, vertelt Veendrick. "Er wonen veel meer mensen, maar we zien ook dat de conversie er hoger is. Duitsers geven blijkbaar sneller geld uit aan iets wat premium is." Stoov adverteert dan ook flink in ons buurland, aldus de directeur.

Nederland is goed voor 35 procent van de omzet en 5 procent van de verkopen vindt in het Verenigd Koninkrijk plaats, een opkomende markt voor Stoov, aldus Veendrick. De overige 5 procent van de omzet haalt Stoov hoofdzakelijk uit de Belgische, Franse, Spaanse en Deense markt.

Stoov haalde drie jaar geleden 1,3 miljoen euro aan groeifinanciering op via investeerders en crowdfunding. Veendrick kocht zich indertijd zelf ook in als aandeelhouder.

In 2021 stapte investeerder Nederlands MerkGoed in voor een onbekend bedrag. In een interview met het Financieele Dagblad in november gaf oprichter Teun van Leijsen aan op zoek te zijn naar nieuw investeringskapitaal om te groeien in Spanje, Engeland en Frankrijk en om de Amerikaanse markt op te gaan.

Nee, die investering is er nog niet, zegt CEO Veendrick desgevraagd: "Maar we hebben hier ook geen haast mee. We hebben een gezonde balans en kunnen op eigen kracht internationaal hard groeien." Wanneer Stoov de Amerikaanse markt zal betreden, kan de topman nog niet zeggen.

Toch, wil je de massale Amerikaanse markt succesvol betreden, dan zul je aardig wat groeikapitaal nodig hebben. Op welke investering mikt Stoov? "Omdat we gezond winstgevend zijn, kunnen we veel via de bank regelen."

Moeten we dus denken aan 10 tot 20 miljoen euro? Zoiets, beaamt de CEO, maar "van mij krijg je geen bedrag".

LEES OOK: Nespresso en Rituals die B Corp worden? Dat stemt niet iedereen tevreden, maar B Lab vindt: ‘Geen bedrijf is perfect’